Maker Pro
Maker Pro

LCD dimensions?

  • Thread starter martin griffith
  • Start date
M

martin griffith

Are there any standards for hole fixing, display area etc?

I just remember getting burnt a few years ago on a 2 line by 8, not
into the graphic ones , just the 1 and 2 liners.


martin
 
J

John Fields

Are there any standards for hole fixing, display area etc?

---
No, but there _is_ a lot of competition, so pretty much everybody
makes what everybody else makes as far as the character display is
concerned.
---
I just remember getting burnt a few years ago on a 2 line by 8, not
into the graphic ones , just the 1 and 2 liners.

---
Yup. Sometimes the location of the I/O will be different, sometimes
it'll be a single row header instead of double row, etc., etc.

Getting the data sheet, up front, with a dimensioned drawing will
prevent a lot of heartburn. :)
 
M

martin griffith

---
No, but there _is_ a lot of competition, so pretty much everybody
makes what everybody else makes as far as the character display is
concerned.
---


---
Yup. Sometimes the location of the I/O will be different, sometimes
it'll be a single row header instead of double row, etc., etc.

Getting the data sheet, up front, with a dimensioned drawing will
prevent a lot of heartburn. :)
You jest?

Yeah, I know about the "dimensions", it took me hours to figure out
densitron displays, for the CNC mob.

Then there is the other problem, COTS plastic enclosures, they cut
out a nice little hole for a display, but never tell you which damn
display they sized it on, no mounting pillars either ! grr^2




martin
 
J

John Fields

You jest?

---
Not at all.

The last time I did a project with an LCD I found all the electrical
and dimensional data on the web .
---
Yeah, I know about the "dimensions", it took me hours to figure out
densitron displays, for the CNC mob.

---
LOL, me too, although my CNC mob is _moi_ :)

As I recall, Densitron's drawings (even though the data is all
there) require a lot of addition and subtraction to get to the
important stuff.
---
Then there is the other problem, COTS plastic enclosures, they cut
out a nice little hole for a display, but never tell you which damn
display they sized it on, no mounting pillars either ! grr^2

---
Yup. I lucked out unbelievably once, when I had a client who wanted
to drive a bunch of white LEDs (but varying numbers of them) from
the mains and I found an affordable wall-wart shell supplier who'd
sell me onesies, into which all the circuitry could be stuffed, for
less than an arm or a leg. About 5 bucks each, qty 10, as I recall.
 
M

mpm

Fields said:
display they sized it on....

You are making the mother of all assumptions here!!
Do don't actually believe they had an LCD display in-hand when they
made that hole??!

As for uniformity and continuing availability, here's one good reason
to keep those old Digikey and Mouser catalogs around. (?)

Parts with long history and product lifetimes, ones that show up year-
after-year, with multiple sources, are probably good bets. And a
phone call to the manufacturer to confirm it as a "best seller" is
also good insurance.

Also, cheap (less $$) parts tend to live longer. IMO.

One last thing, even if straight row pinout, don't expect uniformity.
For example, the 16x2 (Digikey# 67-1781-ND / Lumex LCM-S01602DTR/M)
is a classic example of A) the pins not being in the "normal" place
relative to the screen position, and B) the pinout not being the same
as all the other millions of characters LCD's we've seen in our
lifetimes.

-mpm
 
Top